Monday, 7 April 2025

Chaya Prakopa Prashama = Reconsideration Reorganization ... in accordance with the actual status the respective seasons = rutu-s and unique specific reference from Ashtanga Sangraha

Chaya Prakopa Prashama = Reconsideration Reorganization ... in accordance with the actual status the respective seasons = rutu-s and unique specific reference from Ashtanga Sangraha

Author: Vaidya Hrishikesh Balkrishna Mhetre. MD Ayurveda, MA Sanskrit. Ayurveda Clinics @Pune & Nashik. 9422016871 MhetreAyurved@gmail.com



The adhyaaya=chapter on *Doshopakramaneeya* is well-known to many. It is described in the 13th chapter of the Sutrasthana of Ashtanga Hridaya... Its origin is in the Charaka Vimana, where its prose is converted into verse in Ashtanga Hridaya.


However, there is one specific thing that is absent in both Charaka and Ashtanga Hridaya, and that is included under *Doshopakramaneeya* in the 21st chapter of the Ashtanga Sangraha Sutrasthana, and that is...


✨ The Upakrama of Kapha is described as being like the Vasanta rutu... meaning, since the prakopa=aggravation of Kapha occurs during the Vasanta rutu=Spring season, it is natural and easily understandable that the upakrama=process of Kapha would resemble the Vasanta rutu=Spring season.

1️⃣

However, even though Vata’s prakopa=aggravation occurs in the varsha rutu= Monsoon season, the upakrma=process of Vata is described as being similar to Hemanta rutu=season.

2️⃣

And though Pitta’s prakopa=aggravation occurs in the Sharad rutu=season, its upakrama=process is described as similar to the Greeshma Rutu = Summer season.

3️⃣

In reality, Greeshma = Summer is a season of ushna teekshna = intense heat, so it should logically be the season for Pitta prakopa = aggravation... because even the prior season = vasant rutu already brings some heat ushna, and after that, the varsha rutu = Monsoon season, being jala pradhana = water-dominated ๐ŸŒง️, will definitely shamana = calm down the agni๐Ÿ”ฅpradhana fiery Pitta!


4️⃣

Similarly, the Hemanta (and Shishira) season is rooksha sheeta = cold and dry, so it is certainly possible for Vata to prakopa = aggravate in that season, and then the arrival of the vasanta rutu = Spring season, which brings ushnata = warmth, will naturally shamana = pacify the Vata.


5️⃣

Thus, the relationships between the Doshas, their prakopa = aggravation, prashama = pacification, and the seasons described in Ayurveda deserve a *"reconsideration and re-evaluation"*... based on the practical, innovative, and unique context provided in the Ashtanga Sangraha, and also based on the experiences of each vaidya=physician regarding the patients who arrive during different seasons throughout the year.

All rights reserved 

Copyright 

Copyright © Author: Vaidya Hrishikesh Balkrishna Mhetre. MD Ayurveda, MA Sanskrit. 

Ayurveda Clinics @Pune & Nashik. 

9422016871 

MhetreAyurved@gmail.com www.MhetreAyurveda.com www.YouTube.com/MhetreAyurved/

Disclaimer/เค…เคธ्เคตीเค•เคฐเคฃ: เคฒेเค–เค• เคฏเคน เคจเคนीं เคฆเคฐ्เคถाเคคा เคนै, เค•ि เค‡เคธ เค—เคคिเคตिเคงि เคฎें เคต्เคฏเค•्เคค เค•िเค เค—เค เคตिเคšाเคฐ เคนเคฎेเคถा เคธเคนी เคฏा เค…เคšूเค• เคนोเคคे เคนैं। เคšूँเค•ि เคฏเคน เคฒेเค– เคเค• เคต्เคฏเค•्เคคिเค—เคค เคฐाเคฏ เคเคตं เคธเคฎเค เคนै, เค‡เคธเคฒिเค เคธंเคญเคต เคนै เค•ि เค‡เคธ เคฒेเค– เคฎें เค•ुเค› เค•เคฎिเคฏाँ, เคฆोเคท เคเคตं เคค्เคฐुเคŸिเคฏां เคนो เคธเค•เคคी เคนैं। เคญाเคทा เค•ी เคฆृเคท्เคŸी เคธे, เค‡เคธ เคฒेเค–เค•े เค…ंเคค เคฎे เคฎเคฐाเค ी เคญाเคทा เคฎें เคฒिเค–ा เคนुเค†/ เคฒिเค–िเคค เคกिเคธ्เค•्เคฒेเคฎเคฐ เค—्เคฐाเคน्เคฏ เคนै


เคกिเคธ्เค•्เคฒेเคฎเคฐ : เคฏा เค‰เคชเค•्เคฐเคฎाเคค เคต्เคฏเค•्เคค เคนोเคฃाเคฐी เคฎเคคं, เคนी เคธเคฐ्เคตเคฅैเคต เคฏोเค—्เคฏ เค…เคšूเค• เคฌเคฐोเคฌเคฐ เคจिเคฐ्เคฆोเคท เค†เคนेเคค เค…เคธे เคฒिเคนिเคฃाเคฑ्เคฏाเคšे เคฎ्เคนเคฃเคฃे เคจाเคนी. เคนे เคฒेเค– เคฎ्เคนเคฃเคœे เคตैเคฏเค•्เคคिเค• เคฎเคค เค†เค•เคฒเคจ เคธเคฎเคœूเคค เค…เคธเคฒ्เคฏाเคฎुเคณे, เคฏाเคš्เคฏाเคฎเคง्เคฏे เค•ाเคนी เค‰เคฃीเคตा เค•เคฎเคคเคฐเคคा เคฆोเคท เค…เคธเคฃे เคถเค•्เคฏ เค†เคนे, เคนी เคธंเคญाเคตเคจा เคฎाเคจ्เคฏ เคต เคธ्เคตीเค•ाเคฐ เค•เคฐूเคจเคš, เคนे เคฒेเค– เคฒिเคนिเคฒे เคœाเคค เค†เคนेเคค.


Disclaimer: The author does not represent that the views expressed in this activity are always correct or infallible. Since this article is a personal opinion and understanding, it is possible that there may be some shortcomings, errors and defects in this article.



1 comment:

  1. "Definitely, sir, reconsideration and re-evaluation are necessary, but it is very difficult to make people understand what is truly right for them."
    เคธเคฎเคाเคจे เคตाเคฒा เคšाเคนे เคœिเคคเคจा เคตिเคฆ्เคตाเคจ เคนो,เคธเคฎเคเคจे เคตाเคฒा เค‰เคคเคจा เคนी เคธเคฎเคเคคा เคนै เคœिเคคเคจा เคตเคน เคธเคฎเค เคธเค•เคคा เคนै
    "Respected Sir, since I am not a Marathi speaker, I am finding it very difficult to understand the Doshopakramaniya Adhyaya in your Vaagbhata Online Course, as it is presented in Marathi. If possible, I humbly request you to kindly provide it in Hindi or English, either in written form or as an audio recording — whichever is convenient for you."

    ReplyDelete